Nederland

BMW i3 Forum

Help Support BMW i3 Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.
Stevei3 said:
Hoi Harm,

welkom ! Die laadkarakteristiek lijkt heel karakteristiek. Op het de Duitse forums komen grafiekjes langs die jouw (en mijn) indruk staven. Als ik bij Lokkant of Hondsdiep aan de DC lader van FastNed laad (nu 3x gedaan de afgelopen week, super) laadt hij ook tot vrij precies 90% snel. Van 11% naar 91% in 31 minuten (met de kachel en stoelverwarming aan tijdens het laden nota bene). Daarna zou het volgens de zuil nog 55 minuten extra duren voordat hij echt vol zou zijn. Dat heb ik nog nooit afgewacht...

Steven

Volgende week ontvang ik dan eindelijk mijn i3. En dan meteen gebruik maken van FastNed. Moet ik daar nog iets voor instellen in het menu?
 
BMWi3RexNL said:
Stevei3 said:
Hoi Harm,

welkom ! Die laadkarakteristiek lijkt heel karakteristiek. Op het de Duitse forums komen grafiekjes langs die jouw (en mijn) indruk staven. Als ik bij Lokkant of Hondsdiep aan de DC lader van FastNed laad (nu 3x gedaan de afgelopen week, super) laadt hij ook tot vrij precies 90% snel. Van 11% naar 91% in 31 minuten (met de kachel en stoelverwarming aan tijdens het laden nota bene). Daarna zou het volgens de zuil nog 55 minuten extra duren voordat hij echt vol zou zijn. Dat heb ik nog nooit afgewacht...

Steven

Volgende week ontvang ik dan eindelijk mijn i3. En dan meteen gebruik maken van FastNed. Moet ik daar nog iets voor instellen in het menu?

Volgens mij heb ik daar iets over gelezen in de manual die je kunt downloaden vanuit de BMW online store

http://store.bmw.nl/Content/bmw/Gebruikershandleiding%20BMW%20i3.pdf
 
Lecram said:
BMWi3RexNL said:
Stevei3 said:
Hoi Harm,

welkom ! Die laadkarakteristiek lijkt heel karakteristiek. Op het de Duitse forums komen grafiekjes langs die jouw (en mijn) indruk staven. Als ik bij Lokkant of Hondsdiep aan de DC lader van FastNed laad (nu 3x gedaan de afgelopen week, super) laadt hij ook tot vrij precies 90% snel. Van 11% naar 91% in 31 minuten (met de kachel en stoelverwarming aan tijdens het laden nota bene). Daarna zou het volgens de zuil nog 55 minuten extra duren voordat hij echt vol zou zijn. Dat heb ik nog nooit afgewacht...

Steven

Volgende week ontvang ik dan eindelijk mijn i3. En dan meteen gebruik maken van FastNed. Moet ik daar nog iets voor instellen in het menu?

Volgens mij heb ik daar iets over gelezen in de manual die je kunt downloaden vanuit de BMW online store

http://store.bmw.nl/Content/bmw/Gebruikershandleiding%20BMW%20i3.pdf

daar staat wel beschreven dat je bij AC laden de laadsterkte en kabel dient te selecteren, maar niet specifiek bij DC laden.
 
Hoi Harm,

Wat voor laadkabel en station gebruik je om 32A te laden?

Zojuist een telefoontje van BMW i gehad dat als ik 32A wil laden, dat ik dan het snellaadpakket moet gebruiken en dat dit niet met de blauwe kabel kan. De blauwe zou niet verder dan 16A gaan. Maar hij doelde niet op DC laden, maar op AC laden bij mij thuis of op de zaak. Nu gaan ze kijken welke kabel ik nodig heb. Hoe gaat dat bij jou?

Sander
 
BMWi3RexNL said:
Volgende week ontvang ik dan eindelijk mijn i3. En dan meteen gebruik maken van FastNed. Moet ik daar nog iets voor instellen in het menu?

Hoi,

ik heb niks in hoeven stellen. De eerste keer dat ik ging laden gaf het station wtee keer aan dat het DC laden niet kon starten ('Communicatiefout met de auto' oid.), maar dat kan zijn gekomen doordat ik de auto toen misschien niet op 'Stop' had gedrukt. Toen ik de deuren op slot (en daarna weer open, maar dat makt niet uit) deed ging hij gelijk als een speer stroom pakken. De keren daarna heb ik alleen op 'Stop' gedrukt (de Start/Stop schakelaar dus) en ging het laden direct van start. Zo easy als maar kan.
Als hij is begonnen met laden kan je de auto weer 'Aan' zetten om lekker met de kachel, stoelverwarming en muziek aan de accu te bakken.

Steven
 
Simon said:
Hoi Harm,

Wat voor laadkabel en station gebruik je om 32A te laden?

Zojuist een telefoontje van BMW i gehad dat als ik 32A wil laden, dat ik dan het snellaadpakket moet gebruiken en dat dit niet met de blauwe kabel kan. De blauwe zou niet verder dan 16A gaan. Maar hij doelde niet op DC laden, maar op AC laden bij mij thuis of op de zaak. Nu gaan ze kijken welke kabel ik nodig heb. Hoe gaat dat bij jou?

Sander

Hoi Sander,

ik, en een met mij goed bevriende i3 rijder kunnen met de meegeleverde blauwe type2 kabel prima laden op 32A. Je moet dan wel het snellaadpakket 4U7/4U8 meebesteld hebben (dat betekent 32A en DC laden). Volgens mij hangt dit nooit van de kabel af (maar wie ben ik ? Zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet). De bevriende i3 rijder heeft wel zijn software moeten laten updaten door de dealer omdat hij in eerste instantie (ook?) geen 32A naar binnen kreeg. Dit lag aan zijn auto, niet aan de kabel.

Steven
 
Ja, ik heb het snellaadpakket.
Hoe controleren jullie of je 32A, dus 7,4 kW daadwerkelijk binnenkomt en hoelang duurt het laden bij 32A bij jullie?
 
Hoi Simon,

bij 32A laden ga ik er tot nog toe meestal niet bij zitten wachten, en thuis heb ik alleen een 'keukenstopcontact', maar bijvoorbeeld van het weekend hadden we bij de 32A zuil van RWE in Wesel in 2uur13 13.151 kWh getankt, tot 100%. Ik heb het helaas niet helemaal goed bijgehouden, die 13 kWh zal opgenomen vermogen zijn en niet het daadwerkelijk gelade vermogen, maar we hadden vanaf Haps (daar opgeladen tot 91%) ca. 62 km gereden (snelweg/buitenweg), dus meer dan half leeg was hij zeker, dus een kWh of 10-12 zal zeker in de batterij gegaan zijn.
Ik heb overigens vaak voorbij zien komen dat de laatste tien procenten opladen relatief lang duren. Daar moet je niet te veel op letten denk ik. Ik zal binnenkort zelf nog eens timen hoe hij laadt op volle snelheid <80% accu, terwijl onze i3 vriend wist te melden dat hij van het weekend 32A AC aan het laden was met ca. 50 kilometer per uur, ook aan een RWE zuil in D. Hij zat er wel op te wachten ;)

Steven
 
Sander, Steven,

Je hebt inderdaad het snellaadpakket nodig op je i3 om 32A te kunnen laden. Verder heb ik een dikke blauwe kabel bij de auto geleverd gekregen die 32A aankan. Kijk maar eens naar de kabels die bijvoorbeeld bij Volvo's of Ampera's wordt geleverd, die is veel dunner dan die blauwe kabel van BMW i.

Verder laadt ik bij twee laadpunten met 32A, een ICU Eve bij ons op kantoor en een ICU twin die gewoon aan de openbare weg staat. Die laatste is wel bijzonder, vrijwel alle openbare laadpunten zijn maximaal 16A.

In het menu van de auto kan je instellen hoe snel je wilt laden, zowel thuis als aan de snellader. Dit om overbelasting thuis bijvoorbeeld te voorkomen volgens mij. Ik heb beide gewoon op 'maximaal' staan, je wilt toch een beetje snel laden :)

HArm


Stevei3 said:
Simon said:
Hoi Harm,

Wat voor laadkabel en station gebruik je om 32A te laden?

Zojuist een telefoontje van BMW i gehad dat als ik 32A wil laden, dat ik dan het snellaadpakket moet gebruiken en dat dit niet met de blauwe kabel kan. De blauwe zou niet verder dan 16A gaan. Maar hij doelde niet op DC laden, maar op AC laden bij mij thuis of op de zaak. Nu gaan ze kijken welke kabel ik nodig heb. Hoe gaat dat bij jou?

Sander

Hoi Sander,

ik, en een met mij goed bevriende i3 rijder kunnen met de meegeleverde blauwe type2 kabel prima laden op 32A. Je moet dan wel het snellaadpakket 4U7/4U8 meebesteld hebben (dat betekent 32A en DC laden). Volgens mij hangt dit nooit van de kabel af (maar wie ben ik ? Zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet). De bevriende i3 rijder heeft wel zijn software moeten laten updaten door de dealer omdat hij in eerste instantie (ook?) geen 32A naar binnen kreeg. Dit lag aan zijn auto, niet aan de kabel.

Steven
 
Stevei3 said:
Volgens mij hangt dit nooit van de kabel af

Steven

Je hebt kabels die 16A en kabels die 32A aankunnen. Dat hangt af van de dikte van de koperen kern. Op één of andere manier weet het laadpunt wat voor kabel het is, anders zou je een probleem hebben met een 16A kabel.
 
Stevei3 said:
BMWi3RexNL said:
Volgende week ontvang ik dan eindelijk mijn i3. En dan meteen gebruik maken van FastNed. Moet ik daar nog iets voor instellen in het menu?

Hoi,

ik heb niks in hoeven stellen. De eerste keer dat ik ging laden gaf het station wtee keer aan dat het DC laden niet kon starten ('Communicatiefout met de auto' oid.), maar dat kan zijn gekomen doordat ik de auto toen misschien niet op 'Stop' had gedrukt. Toen ik de deuren op slot (en daarna weer open, maar dat makt niet uit) deed ging hij gelijk als een speer stroom pakken. De keren daarna heb ik alleen op 'Stop' gedrukt (de Start/Stop schakelaar dus) en ging het laden direct van start. Zo easy als maar kan.
Als hij is begonnen met laden kan je de auto weer 'Aan' zetten om lekker met de kachel, stoelverwarming en muziek aan de accu te bakken.

Steven

Dank je!! Ben benieuwd tot hoelang we gratis kunnen fastnedten :D
 
Stevei3 said:
Hoi Simon,

bij 32A laden ga ik er tot nog toe meestal niet bij zitten wachten, en thuis heb ik alleen een 'keukenstopcontact', maar bijvoorbeeld van het weekend hadden we bij de 32A zuil van RWE in Wesel in 2uur13 13.151 kWh getankt, tot 100%. Ik heb het helaas niet helemaal goed bijgehouden, die 13 kWh zal opgenomen vermogen zijn en niet het daadwerkelijk gelade vermogen, maar we hadden vanaf Haps (daar opgeladen tot 91%) ca. 62 km gereden (snelweg/buitenweg), dus meer dan half leeg was hij zeker, dus een kWh of 10-12 zal zeker in de batterij gegaan zijn.
Ik heb overigens vaak voorbij zien komen dat de laatste tien procenten opladen relatief lang duren. Daar moet je niet te veel op letten denk ik. Ik zal binnenkort zelf nog eens timen hoe hij laadt op volle snelheid <80% accu, terwijl onze i3 vriend wist te melden dat hij van het weekend 32A AC aan het laden was met ca. 50 kilometer per uur, ook aan een RWE zuil in D. Hij zat er wel op te wachten ;)

Steven

Kan je dan gebruik maken van de laadpas van charge now? Of heb ik iets anders nodig om in Duitsland te kunnen laden?
 
BMWi3RexNL said:
Kan je dan gebruik maken van de laadpas van charge now? Of heb ik iets anders nodig om in Duitsland te kunnen laden?

Ik heb een Essent laadpas 'vaak'. Je kan met deze pas bij Essent een code aanvragen om ook in Duitsland te kunnen laden bij de palen van RWE en diens partners. Zie de RWE site. De stroom wordt door Essent afgerekend. Ik ben tevens in gesprek met de Adam van Plugsurfing. Via hun App zouden we op termijn misschien/hopelijk Europabreed moeten kunnen...
Chargenow (=ANWB) kan nog niet internationaal dacht ik, maar daar wordt wel aan gewerkt.
 
Lecram said:
Net even gebeld met de dealer: hij wordt ws. week 11 geleverd aan de dealer. Een weekje eerder dus.
Hij geeft mij ruim van te voren het VIN# door zodat ik alvast een account kan aanmaken.

Ben heel benieuwd of dat lukt.... Bij bestelling (14-12) was de levertijd ± 12 weken. Intussen heb ik officieus dat levering waarschijnlijk eind week 13 wordt.
Hoor graag hoe het bij jou afloopt.
 
izenp said:
Lecram said:
Net even gebeld met de dealer: hij wordt ws. week 11 geleverd aan de dealer. Een weekje eerder dus.
Hij geeft mij ruim van te voren het VIN# door zodat ik alvast een account kan aanmaken.

Ben heel benieuwd of dat lukt.... Bij bestelling (14-12) was de levertijd ± 12 weken. Intussen heb ik officieus dat levering waarschijnlijk eind week 13 wordt.
Hoor graag hoe het bij jou afloopt.

Ik heb nog geen reactie gehad op de email
 
izenp said:
Lecram said:
Net even gebeld met de dealer: hij wordt ws. week 11 geleverd aan de dealer. Een weekje eerder dus.
Hij geeft mij ruim van te voren het VIN# door zodat ik alvast een account kan aanmaken.

Ben heel benieuwd of dat lukt.... Bij bestelling (14-12) was de levertijd ± 12 weken. Intussen heb ik officieus dat levering waarschijnlijk eind week 13 wordt.
Hoor graag hoe het bij jou afloopt.

Ik heb mijn REx ook rond deze tijd besteld. Mijn initiële leverweek was week 13. Ik kreeg vorige week opeens te horen dat de verwachte leverweek week 19 was!

Helaas reageert mijn verkoper ook slecht op email. Ik ga er morgen maar eens achter aan bellen.
 
GMac67 said:
izenp said:
Lecram said:
Net even gebeld met de dealer: hij wordt ws. week 11 geleverd aan de dealer. Een weekje eerder dus.
Hij geeft mij ruim van te voren het VIN# door zodat ik alvast een account kan aanmaken.

Ben heel benieuwd of dat lukt.... Bij bestelling (14-12) was de levertijd ± 12 weken. Intussen heb ik officieus dat levering waarschijnlijk eind week 13 wordt.
Hoor graag hoe het bij jou afloopt.

Ik heb mijn REx ook rond deze tijd besteld. Mijn initiële leverweek was week 13. Ik kreeg vorige week opeens te horen dat de verwachte leverweek week 19 was!

Helaas reageert mijn verkoper ook slecht op email. Ik ga er morgen maar eens achter aan bellen.

Heb jij m ook bij Breeman gekocht, verkoper JB?
 
Hee Guys,

even iets anders: gister drie kwartier rondgereden in Nederlands 'most car hostile city' Utrecht op zoek naar een laadpaal. Het lijkt erop dat de groene 'beschikbaar' (?) bolletjes bij de laadpunten in het navi display niet veel zeggen over de echte beschikbaarheid van de laadpunten. Alle vol, gelukkig wel met E-auto's. We vonden uiteindelijk, toen we eigenlijk besloten hadden dan maar 'gewoon' te parkeren toch nog toevallig een vrij laadpunt. Wat is jullie ervaring inzake de laadpalenweergave in de navi ?

Steven
 
Ik heb de i3 nog niet, maar het is me wel opgevallen dat er grote verschillen zijn tussen de "beschikbaarheid" bij de verschillende Laadpalen apps. Het heeft volgens mij zin om ook altijd deze apps te checken om te zien waar beschikbaarheid is.

Kan je trouwens selecteren op snellaadpalen in de i3 navi? Dit kan bij de Oplaadpalen app en is handig als je via Fastned palen wil rijden.

Groet,

Gerwin
 
Back
Top